Mindfulness (MBCT)

Psychologiepraktijk Schipper

Mindfulness (MBCT)

Zonder dat we het willen (of zelfs realiseren) gaan er voortdurend allerlei gedachten door ons hoofd. Over gebeurtenissen in het verleden, plannen voor de toekomst, problemen die opgelost moeten worden, twijfels over onszelf,  enz, enz. Zo komt onze geest zelden tot rust én gaat er veel aan ons voorbij; we leven een groot deel van de tijd op de automatische piloot.

Mindfulness kan ervoor zorgen dat we bewuster in het leven gaan staan. Het betekent letterlijk aandachtigheid, oplettendheid. Het is het bewustzijn dat ontstaat wanneer je op meditatieve, bewuste wijze aandacht besteedt aan je ervaringen, hier en nu, zonder te oordelen. Je hebt een nieuwsgierige en accepterende houding tegenover dat wat je ervaart.

“Mindfulness is: met milde, open aandacht opmerken wat zich nu, op dit moment, aandient”

Bijkomende effecten

Bijkomende effecten van mindfulness (MBCT) kunnen zijn dat je meer rust ervaart, minder piekert, dat je emoties meer in balans zijn, dat je sensitiever wordt, meer begrip en aandacht voor jezelf en anderen hebt en meer kleur in je leven ervaart. Ook kan het makkelijker worden om keuzes te maken of ongewenste gedragspatronen te doorbreken.

In de training leer je de principes van mindfulness en doe je meditatie- en aandachtsoefeningen. De oefeningen die je thuis doet, m.b.v. audiomateriaal, worden besproken en er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Ook wordt er gewerkt aan het leren herkennen en loslaten van ongewenste, automatische patronen.

Voor wie?

Voor wie? Voor iedereen die mindfulness-bewustzijn wil ontwikkelen als instrument om te leren omgaan met stress, piekeren, somberheid, angst, pijn, ziekte of vermoeidheid, en ook voor mensen die minder geleefd willen worden door vastgeroeste gewoontes / gedragspatronen of gewoon meer uit zichzelf willen halen en meer willen genieten van het dagelijks leven. De training richt zich niet op de klachten en problemen zelf, maar op de wijze waarop men ermee omgaat. Er is dan ook geen sprake van groepstherapie waarin persoonlijke problemen centraal staan.

Tijdsinvestering

Tijdsinvestering: Tijdens de cursusperiode is het de bedoeling om (bijna) dagelijks ongeveer 30 minuten uit te trekken om mindfulness-oefeningen te doen. Wanneer je deze ruimte niet hebt zou het kunnen zijn dat het nu niet het juiste moment is om deze training te volgen.

Wanneer?

Wanneer?  8 avonden van 19.30-21.45 uur: De bijeenkomsten van de eerstvolgende training vinden plaats op woensdagavonden. Eventueel een terugkomdag(deel) in overleg. De training start 2x per jaar, in de lente en in de herfst.

Kosten

Kosten: sommige verzekeraars vergoeden mindfulness uit het aanvullende pakket en bij sommige klachten wordt mindfulness  vergoed uit de basisverzekering. Neem voor vragen over de voorwaarden contact op met je verzekeraar of met Tineke Schipper. Wanneer de kosten niet worden vergoed betaal je € 395,- voor de training. Het bedrijfstarief is  € 565,-
<a id="overtineke"></a>
Psycholoog Tineke Schipper

Over Tineke Schipper

Ik ben geboren in 1964 en afgestudeerd in de klinische psychologie in 1992.